In de zomer van 2017 wonnen de Ajax vrouwen het landskampioenschap en de beker. Bijna niemand besteedde aandacht aan deze prestatie. In de media werd bericht dat er geen sportzomer was, terwijl er een EK-vrouwenvoetbal in eigen land voor de deur stond. Eén post op Facebook zorgde voor een sneeuwbaleffect dat in een paar weken tijd uitmondde in een massaal kick-off feest voor WEURO2017. Hét ultieme voorbeeld van de kracht van sociale media.

In samenwerking met www.annestokvis.nl

Door in te spelen op de emotie en het gevoel van saamhorigheid is een strategie ontwikkeld die zich richt tot, voor en met potentiële Oranjefans. Oftewel, de mensen die (alleen) staan te juichen als het Nederlands elftal op een eindtoernooi speelt. Wat begon als een netwerkcampagne, waar iedereen die een steentje wilde bijdragen welkom was, groeide uit tot een beweging op sociale media en een offline event.

Social media bereik campagne: 280K Aantal publicaties landelijke media: 16 Potentieel bereik publicaties (online): 31,2M Advertentie Waarde Equivalent (online): 288,9K

De doelen van de onlinecampagne en het evenement – de sport op een positieve wijze bij een groter publiek populair maken en meer media-aandacht genereren – werden behaald. Met een prachtige line up werd op 14 juli de start van het EK-voetbal uitbundig afgetrapt. En de Oranjeleeuwinnen werden Europees Kampioen in eigen huis.